Ciąża II

01.09.2019

Ciąża po 35 roku życia

Po 35 r. ż. rozpoczyna się proces starzenia, spada wydolność układu pokarmowego, co łączy się ze spadkiem regeneracji organizm i zdolnością do poczęcia dziecka.  Aby zwiększyć swoje szanse na ciążę należy przyjrzeć się swojemu stylowi życia i wprowadzić w nim pozytywne zmiany.

Konstytucja organizmu (wrodzone predyspozycje), wiek oraz aktualny stan energetyczny organizmu to czynniki na, które uwagę kieruje dietetyka TMC. Z wiekiem zdolności regeneracji organizmu słabną i obniża się jego stan energetyczny, dlatego starając się o potomstwo po 35 roku życia, szczególnie ważna jest zmiana diety uwzględniająca wiek i kondycję organizmu.

Inaczej odżywiamy niemowlęta, inaczej dzieci w okresie wzrostu i innym pożywieniem powinniśmy wspierać organizm kobiety przygotowującej się do ciąży. Na dobre zdrowie i samopoczucie wpływa pożywienie dostosowanie do strefy klimatycznej w, której żyjemy oraz pory roku powiązanej ze zmianami temperatury, przekładającej się na funkcjonowanie ciała. Dlatego dieta powinna być zmienna wraz ze zmianami pór roku. Latem można pozwolić siebie na nieco chłodniejsze pokarmy, zimą powinna dominować wyższa termika pożywienia.

Zdrowa dieta składa się z odpowiednio zbilansowanych produktów: powoli uwalnianych węglowodanów, świeżych warzyw i owoców, produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych, białka  i wody.

Rzeczy, które pomogą zwiększyć Twoją płodność

Zwróć uwagę na codzienną dietę. Aby zmaksymalizować szanse na potomstwo odżywiaj się zdrowo i właściwie komponuj posiłki

Przyjmuj kwas foliowy. Każda kobieta starająca się o dziecko powinna codziennie zażywać kwas foliowy. Zmniejsza on ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka.

Nie pal. Palenie sprzyja niepłodności i wczesnej menopauzie u kobiet oraz zmniejsza skuteczność terapii niepłodności.

Nie pij alkoholu. Starając się o dziecko całkowicie odstaw alkohol, powoduje on wady rozwojowe u dzieci

Kontroluj swoją wagę. Jeśli masz niedowagę lub nadwagę Twoje szanse na poczęcie się zmniejszają. Korektę wagi powinnaś przeprowadzić zanim zaczniesz starania o dziecko.

Bądź aktywna. Umiarkowany wysiłek fizyczny zwiększa wydolność organizmu, pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała. Zwiększa również produkcję endorfin wprowadzając Cię w dobry nastrój.

Dbaj o relaks. Wciąż przybywa dowodów naukowych na to, że stres zmniejsza szanse poczęcia. Korzystaj z technik relaksacyjnych, gdyż stres wpływa negatywnie na zdrowie psychiczne i zakłóca prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Dbaj o dobry sen. Potrzebujesz minimum 8 godzin nieprzerwanego snu by Twój organizm mógł się zregenerować ( więcej o śnie TUTAJ )

Sprawdzaj leki. Jeśli przyjmujesz leki poinformuj lekarza, że starasz się o dziecko, by dobrał odpowiedni lek. Niektóre leki mogą zmniejszać szanse na poczęcie.

Dbaj o zdrowy układ pokarmowy. Stanowi on centrum odżywiania organizmu. Musi być utrzymywany w jak najlepszej kondycji, ponieważ metabolizuje składniki odżywcze i dostarcza je do wszystkich narządów w tym też do układu rozrodczego.

Zdrowe odżywianie podczas starań o dziecko

Zdrowa matka to zdrowe dziecko. Planuj swoją dietę tak, aby zawierała produkty odżywiające organizm i wspierające płodność:

Warzywa i owoce:

Według TMC większość warzyw i owoców ma termikę chłodną. Dlatego surowe owoce i warzywa spożywaj w umiarkowanych ilościach. Unikaj kwaśnych, zimnych owoców takich jak cytrusy. W miesiącach zimowych spożywaj warzywa i owoce na ciepło, by nie wprowadzać zimna do organizmu. Korzystaj z sezonowych warzyw kupowanych lokalnie, by były jak najświeższe.

Tłuszcze

Tłuszcze to ważny składnik diety niezbędny do transportu witamin A, D,E,K. Istotną rolę w wytwarzaniu hormonów stanowią kwasy Omega 3. Dobrym źródłem tych kwasów są ryby zimnolubne:

  • sardynki, śledź, łosoś, tuńczyk.
  • Produktem roślinnym zawierający kwasy Omega 3 jest olej lniany.
  • Do tłuszczów zalecanych dla kobiet należą też: avocado, orzechy( włoskie, piniowe, migdały, ziarna sezamu i słonecznika)
  • Oleje tłoczone na zimno: oliwa z oliwek, olej z wiesiołka, olej z kozieradki

Białko

Jest budulcem mięśni i skóry. Uczestniczy w wytwarzaniu wyspecjalizowanych aminokwasów i naprawie komórek organizmu. Dzienne zapotrzebowanie na białko przez kobietę wynosi około 70-100 gramów. Kobiety starające się o dziecko lub ciężarne potrzebują nieco więcej białka w diecie, około 140-200 gramów, gdyż przygotowanie macicy, rozwój łożyska a później rosnące dziecko zwiększają zapotrzebowanie na ten składnik.

Dobre źródła białka:

  • Mięso: ryby, ekologiczny drób, dzik, zając
  • Nabiał: jajka
  • Orzechy: włoskie, sezam
  • Warzywa strączkowe: ciecierzyca, czarna i biała fasola, bób

Woda

Woda Stanowi podstawowy składnik odżywczy. Ilość wypijanej wody zależy od konstytucji, stylu życia i potrzeb organizmu. Zbyt duże ilości wypijanej wody mogą prowadzić do obniżenia poziomu sodu we krwi. Zbyt małe prowadzą do odwodnienia. Ile należy pić wody ? Każdy powinien dostosować ilość indywidualnie. Jeśli zaobserwujesz, że Twój mocz przybiera intensywnie żółty i ciemny kolor,to znak, że powinnaś pić więcej. Mocz powinien mieć kolor słomkowy, być przejrzysty i bezwonny.

Uważam, że powinnaś pić tyle na ile masz ochotę plus jeszcze odrobinę więcej. Na przykład jeśli w ciągu dnia wypijasz cztery szklanki wody dodaj do tego jeszcze jedną szklankę.

Witaminy i Minerały

Powinnaś zadbać również o odpowiednią podaż witamin i minerałów w diecie. Ponieważ jestem zwolenniczką pozyskiwania ich z naturalnych źródeł, przedstawiam krótką listę gdzie je znaleźć.

Żelazo – zwiększa objętość krwi i zapobiega anemii. Wspomaga organizm w walce z infekcjami i jest niezbędne do metabolizmu witaminy B. Ze względu na co miesięczne krwawienie, kobiety bardziej niż mężczyźni są narażone na niedobór tego pierwiastka. Niski poziom żelaza wywołuje uczucie zmęczenia, może przyczyniać się do zaniku owulacji.

Źródła:

  • Wątróbka, wołowina, wieprzowina, drób
  • Warzywa ciemnozielone, pokrzywa
  • Produkty pełnoziarniste – chleb i makaron pełnoziarnisty, płatki owsiane, brązowy ryż
  • Rybi i owoce morza
  • Rośliny strączkowe np. fasola
  • Suszone owoce – rodzynki, morele, orzechy

Wapń

Wapń wpływa na prawidłową budowę kości, paznokci, zębów i prawidłowe funkcjonowanie nerwów i mięśni. Niezbędny jest dla panwiowego rozwoju dziecka. Wapń odgrywa kluczowa rolę w budowaniu zdrowych kości u matki jak i u płodu. Wspomaga krzepniecie się krwi i kurczenie się mięśni. Reguluje działanie hormonów i ciśnienie krwi.

Źródła:

  • Nabiał – dobre mleko, sery, jogurt
  • Ciemnozielone warzywa liściaste
  • Mięso i ryby w umiarkowanych ilościach (bulion z drobiu ekologicznego lub dzikiej ryby)

Witamina C

Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania  układu odpornościowego i uczestniczy we wzroście organizmu i rozwoju kości. Przeciwutleniacz. Odgrywa ważna rolę w przyswajaniu żelaza, metabolizmie aminokwasów.

Źródło: Świeże owoce i warzywa, szczególnie warzywa liściaste, brokuły, brukselka, owoce dzikiej róży

Są to podstawowe, niezbędne produkty, które powinny znaleźć się w Twojej diecie. Dodatkowo zalecane jest rozrzedzanie diety o minerały i mikroelementy.

Jeśli po kilku miesiącach stosowania zdrowych zasad odżywiania, zdrowego stylu życia i odbywania regularnych stosunków, nadal brak rezultatu w staraniach o dziecko, skorzystaj z Terapii Wspierania Płodności. Być może Twój organizm potrzebuje większego wsparcia ziołami, indywidualnie dobraną dietą, masażem i akupunkturą. Istotne znaczenie ma Twój wiek. Jeśli skończyłaś już 35 lat, nie zwlekaj z decyzją zajścia w ciążę. W okresie miedzy 35 a 40 rokiem życia masz jeszcze spore szanse na posiadanie dziecka. Z wiekiem płodność spada. I o ile u pań 40+ możliwe jest zajście w ciążę, to współczynnik jej utrzymania bardzo mocno się obniża. Obecnie bardzo dużym problemem są nawracające poronienia u kobiet, nawet tych młodszych. 

Tradycyjna Medycyna Chińska diagnozuje nadmiary i niedobory organizmu blokujące poczęcie. Jeśli nie ma przeszkód natury mechanicznej w organizmie i lekarz stwierdził u Ciebie np.: niepłodność idiopatyczną, przedwczesne wygaszanie jajników lub poronienia, Terapia Wspierania Płodności według TMC może okazać się skutecznym narzędziem w zajściu w ciążę. Jeśli planujesz medyczne zabiegi rozrodu jak IVF czy inseminacje, Terapia pomoże przygotować Twój organizm do zabiegu, wzmacniając go. Dobrze przygotowany organizm do ciąży wytwarza zdrowe komórki jajnikowe, pomaga w zagnieżdżeniu się i utrzymaniu ciąży. W Chinach pary planujące ciąże przygotowują się do niej od kilku miesięcy do 2 lat, by usunąć nadmiary lub uzupełnić niedobory organizmu. Często dolegliwości, które towarzyszą Ci przed zajściem w ciążę, nasilają się po porodzie. Dlatego warto wzmocnić swój organizm, by szybko wrócić do dobrej kondycji po porodzie.

Ciąża II