jabłko

20.03.2020

Co Wpływa Na Twoją Odporność?

We współczesnym świecie co raz trudniej utrzymać witalności i zdrowie przez długie lata życia. Na jakość naszego życia składa się dieta, praca, rodzina, związki z innymi ludźmi, środowisko w którym żyjemy i wiele innych czynników. Tradycyjna Medycyna Chińska dostarcza prostych i skutecznych sposobów na osiągniecie dobrego zdrowia za pomocą naturalnych metod i roślin leczniczych. Siła medycyny wschodu tkwi w starożytnej wiedzy zgodnie, z którą zdrowie człowieka zależy do harmonii z otaczającym go światem.

Harmonia ta przejawia się w Trzech Filarach Zdrowia:

  • Zrównoważonej diecie
  • Zdrowym stylu życia
  • Aktywności fizycznej

Zrównoważona Dieta

Codzienne pożywienie kryje w sobie niezwykły potencjał uzdrawiania i odżywiania ludzkiego ciała. Dobroczynne właściwości wielu produktów żywnościowych i ziół, czynią z nich naturalne środki lecznicze, pomagające w zachowaniu zdrowia. Terapia pożywieniem stanowi najlepszy krok w zapobieganiu dolegliwościom, gdyż jedzenie bywa lekkim samym w sobie lub środkiem pomocniczym w leczeniu choroby. Medycyna wschodu w przeciwieństwie do zachodniego sposobu liczenia kalorii, skupia się na właściwej diecie i mieszankach ziołowych, które potrafią wzmocnić organizm, zapobiegać schorzeniom, utrzymać ciało w dobrej kondycji, a nawet leczyć dolegliwości, przyczyniając się do poprawy jakości życia.

Na co zwrócić uwagę w komponowaniu posiłków?

Jedz sezonowe produkty. Ponieważ nasz stan psychofizyczny w dużym stopniu zależy od naturalnego rytmu przyrody, środowiska oraz pór roku wybieraj produkty sezonowe. Dieta pomoże Ci zachować zdrowie jeśli ograniczysz spożywanie ochładzających pokarmów ( takich jak np. cytrusy) zimą, a ogrzewających latem( np. rozgrzewające przyprawy.

Proste produkty powinny wypełniać talerz. Im Twoje życie fizyczne i emocjonalne życie jest bardziej skomplikowane, tym prostsze powinny być spożywane posiłki.

Świeżo ugotowane pokarmy łącznie ze zbożami, warzywami, fasolą i owocami. Jeśli masz szczupłą budowę ciała możesz korzystać z bardziej odżywczych pokarmów jak dynie, kabaczki, słodkie ziemniaki, fasole, nabiał, mięso. Dla osób o silnej budowie ciała zalecane są lżejsze składniki : zielenina, lekkie zupy warzywne, fasole, większą ilość przypraw trawiennych np. koper włoski, kminek, pieprz, głóg oraz posiłki lekkostrawne

Jak podnieść odporność organizmu?

Odporność organizmu buduje się po woli. Najlepszym czasem by wzmocnić organizm są cieple miesiące roku. Wtedy zalecane są kuracje wzmacniające ziołami, bańkami, masażami czy akupunkturą. Okresy na przejściu pór roku są zdominowane przez większą zachorowalność na choroby układu oddechowego. W tym czasie organizm jest wystawiony na zwiększone działanie wirusów i bakterii. Czas przejścia z zimy na wiosnę  oraz z lata na jesień to zwykle wysyp infekcji. By uchronić przed dużą zapadalnością na infekcje medycyna wschodu zaleca korzystanie z 3-miesięcznych kuracji ziołowych w okresach poprzedzających ten czas. W  terapiach wzmacniania organizmu wykorzystuje się zioła między innymi: kurkumę, jeżówkę, adaptogeny roślinne oraz produkty fermentowane np. śliwkę umeboshi do wspierania flory bakteryjnej układu pokarmowego. Zioła odbierane są indywidualnie, zależnie od konstytucji i stanu danej jednostki. Dodatkowym element wzmacniania organizmu jest terapia bańkami, które zwykle stawia się na odpowiednich partiach ciała i punktach akupunkturowych. Zabieg zwykle powtarza się co 2 tygodnie.

Zdrowy Styl Życia

To schemat powstały z naszych co dziennych nawyków i rutyny. Tworzą go również elementy naszych związków z innymi osobami oraz kontakt ze środowiskiem. Całość stanowią emocje, które codziennie Ci towarzyszą. Stare chińskie powiedzenie brzmi „Emocje kaleczą organy” dlatego codzienna dbałość o emocje, umiejętność panowania nad stresem daje Ci narzędzie do utrzymania ciała w dobrej kondycji i zdrowiu. Naucz się ”trawić „ emocje jak pożywienia, które wkładasz do ust. Nieprzetworzone emocje, urazy i stres stają się przyczyną złego samopoczucia i osłabiają odporności. Dlatego też zakończ wszystkie toksyczne związki, korzystaj z terapii dla par, grup wsparcia, szukaj sposobów relaksacji i odkrywaj nowe pasje.

Szanuj naturalne potrzeby swojego ciała. Gdy jesteś naprawdę zmęczona pozwól sobie na odpoczynek. Gdy jesteś głodna – jedz. Gdy dopada Cię pragnienie – pij. Nie czekaj jak skończysz wszystkie inne zajęcia, by odpowiedzieć na potrzeby swojego ciała. Gdy długie godziny spędzasz w pracy i nie masz nic do spożycia, zamiast słodkich przekąsek, skorzystaj ze starego chińskiego sposobu, który dawniej zaspakajał głód w podróży- mieszanki mielonych nasion. Zabieraj zawsze do pracy mieszankę nasion i zbóż, które doskonale zaspokajają głód jednocześnie odżywiając organizm (przepis TUTAJ) Nie dopuszczaj do długich przerw miedzy posiłkami.

Techniki radzenia sobie ze stresem

Zachodnie podejście tłumaczy stres jako przyczynę, tym czasem jest on relacją na nasze emocje. Nagromadzenie stresu emocjonalnego oddziałuje na energie odżywiające główne narządy wewnętrzne. I tak np. uraz wewnętrzny odwraca kierunek przepływu Qi ( energii) w ciele powodując blokady. Pojawiają się wtedy różne objawy. Może to być ból głowy, podrażnienie jelit, problemy pęcherza moczowego, bóle mięśniowe, depresja, pobudzenie czy niepokój. Mimo, że z czasem zapominamy o doznanym bólu emocjonalnym, to zaburzona energia pozostaje w wewnętrznych narządach ciała. Dzięki terapiom opartym na pracy z energią takim jak akupunktura, masaż, medytacja czy ćwiczenia relaksacyjne można uporać się z emocjami jak i dolegliwościami fizycznymi.

Akupunktura pomaga oczyścić kanały energetycznie związane z chorobą. Codzienna medytacja redukuje stres, łagodzi depresję, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza chroniczny ból i niepokój. Masaż energetyczny porusz krew i limfę, poprawia przepływ energii w ciele, rozluźnia mięśnie oraz usuwa ból.

Aktywność fizyczna

Codzienne ćwiczenia są przereklamowane, nie musisz ich wykonywać, ale powinnaś wyrobić w sobie nawyk aktywności fizycznej. Wybierz ćwiczenia, które najbardziej Ci odpowiadają. Stosuj je 2-3 razy w tygodniu. Wysiłek fizyczny powinien być dostosowany do wieku i stanu zdrowia jednostki. Forsowne ćwiczenia po 40 roku życia mogą uszczuplać zasoby Esencji Nerek. Dla Pań po 40 medycyna wschodu zaleca stosowanie łagodnej formy aktywności fizycznej jak Tai Chi, Qi Gong, rytuały tybetańskie, joga.

jabłko